Életmódváltás - Hogyan maradhatunk férfiak 60 felett is?


Rengeteg 60 év feletti férfit érint a jóindulatú prosztatamegnagyobbodás jelensége, de csupán egyharmaduk foglalkozik vele. Pedig a megoldás kulcsa csupán a megelőzés, illetve a tünetek korai felismerése. Előfordulásának gyakorisága az életkor előrehaladásával egyre nő, 60 év felett már a férfiak felénél észlelhető. Előrehaladása súlyos betegségekhez vezethet, valamint jelentősen ronthatja életminőséged, közérzeted, szociális és szexuális aktivitásod.

Az urológiai vizsgálatok

Mivel ez az igen gyakori betegség jól kezelhető, a legfontosabb, hogy hamar felismerjék. Ehhez a két legfontosabb lépés, hogy rendszeresen 50 év felett legalább évente vegyük igénybe a szűrést, és a tünetek jelentkezése esetén azonnal forduljunk orvoshoz. A prosztata vizsgálatát urológus végzi: ez ugyan a végbélen keresztül, ujjal történik, de nem fájdalmas, csupán kissé kellemetlen. Az orvos először is megpróbálja felállítani a diagnózist, mégpedig úgy, hogy a prosztatamegnagyobbodást elkülönítse más betegségektől, például a prosztataráktól, illetve a prosztata különböző fertőzés okozta megbetegedéseitől. Kitapintja a prosztata nagyságát, érzékenységét, keménységét és hogy a felületén találhatók-e daganatok. Végezhet még a vizelet mennyiségére, illetve a vizeletürítés gyorsaságára irányuló vizsgálatokat, valamint ultrahangot és persze teljes labort is. Ez utóbbi során végzik el a PSA-tesztet is, mely az úgynevezett prosztataspecifikus antigén szintjét méri. Ennek eredménye segít a prosztatarákot egy korai, még jól kezelhető állapotban megállapítani, így a prosztatamegnagyobbodás diagnózisának megerősítésében is segít, valamint általa állapítható meg a betegség stádiuma, előrehaladottságának mértéke is.

Életmód-változtatások

Már fiatalabb kortól érdemes odafigyelni a férfiszervek egészségére, ezzel megelőzhető lehet sok későbbi kellemetlenség. Az általános egészségmegőrző életmódon túl a rendszeres mozgás, stresszmentes, nyugodt élet, zsírszegény, vitaminokban és tápanyagokban gazdag, rostdús táplálkozás fontos a jótékony zsírokban, avagy telítetlen zsírsavakban gazdag étrend. Ezek legfőbb forrásai a halak, olajos magvak, valamint a margarinok. Fontos prosztatabarát táplálkozási szabály még az erős fűszerek mellőzése: csípős, borsos ízesítők helyett válasszunk friss zöldfűszereket. Koffeintartalmú italok helyett érdemes tartani a napi 2 liter körüli folyadékbevitelt, főleg víz, gyümölcslevek vagy gyógyteák formájában. Jobb, ha figyelünk arra is, hogy a napi folyadékmennyiséget egyenletesen oszlassuk el, így nem terhelődik meg túlságosan a hólyagod. A megelőzés érdekében fontos még a mértéktartó alkoholfogyasztás, különös tekintettel a tömény italokra. A preventív módszerek közül a legbarátibb mégis a szex: bizony az egészséges, rendszeres nemi élet segít formában tartani a férfias szerveket.


Egészségtudat a férfiakban

A problémák megelőzésének útjában leggyakrabban nem is a férfi fizikai, inkább lelki paraméterei állnak. A férfiak jóval kevesebbet törődnek egészségükkel, mint a nők, kevésbé ügyelnek táplálkozási szokásaikra, folyadékbevitelükre, nehezebben állnak ellen a káros szenvedélyeknek. Még nagyobb baj, hogy ugyanakkor jobban szégyellik panaszaikat, és sokkal inkább tartanak az orvosoktól és a vizsgálatoktól. Minden betegségük, szokatlan, kellemetlen tünetük közül azonban azokat titkolják a legtovább, amelyeket a legkevésbé kéne: a prosztata betegségei által okozott tüneteket. A vizeléssel és a potenciával kapcsolatos panaszok észlelésekor pedig érdemes azonnal, minden szégyenérzetet leküzdve orvoshoz fordulni, ennek gondolatával jobb, ha minden férfi szembenéz, a mellettük álló nők pedig készen állnak a noszogatásukra.